Bo har jobbat inom IT sedan 2011 som anställd men även som konsult, mestadels inom Telecom.
Han började sin inriktning mot Nätverk 2013 och har sedan dess jobbat med det, mer eller mindre direkt, både i datacenter och hos ISP:er.

Bo, som är en av våra konsulter, delar med sig av sina tankar och funderingar kring sin första dag på de ISP företag han är på idag.

Första dagen på uppdraget!

Jag kliver in genom dörrarna hos ISP:en jag ska jobba på de kommande månaderna och skriver in mig i receptionen och bege mig mot den förbestämda platsen där jag ska möta upp min nya chef.

Med en känsla av nervositet men även upprymdhet och nyfikenhet kliver jag in genom snurrdörrarna och möts av en trevlig receptionist som undrar om jag vill ha något att dricka. Då jag lagt märke till deras apelsinpress startar jag mitt besök med en kopp färskpressad apelsinjuice, gudomligt!

Fördelen när man är ny är att det är lätt att se saker från ett annat perspektiv och jag börjar ganska fort se förbättringspotential.

Min chef dyker upp och jag får passerkort, dator och vi beger oss mot mitt första möte med mina nya kollegor. En klassisk ”bordet-runt” presentation av vad alla jobbar med och hur länge de varit på företaget inleder mötet och jag får även möjligheten att introducera mig själv och berätta vad jag har för tidigare erfarenheter. Jag känner mig genast välkommen och tänker att det här, kan bli bra.

Fördelen när man är ny är att det är lätt att se saker från ett annat perspektiv och jag börjar ganska fort se förbättringspotential. Automatisering är något som kommer mer och mer inom nätverk och förbättrar samt förenklar många dagliga uppgifter som är repetitiva.

Med automatisering kan företagen frigöra resurser till viktigare ärenden, men efter hand tappar de bollen och saker faller i glömska och de där buggarna blir aldrig riktigt lösta.

Det som däremot är intressant och genomgående hos de ISP:er jag varit hos där fokus ligger på att försöka automatisera olika funktioner   – är att de ofta glömmer att i nya projekt medföljer ”sjukdomar” i form av buggar. I flesta fall hinner utvecklingsgruppen inte jobba förebyggande utan får försöka lappa och klistra för att få systemen att fungera så att de kan utföra jobben som behöver göras. Det känns som att företagen satsar helhjärtat i början då automatisering potentiellt är en stor vinst för företaget!

Det är inte utan utmaningar automatisering kommer och det finns långt ifrån ett sätt att lösa det på. Där jag är nu har företaget valt att köpa in en lösning som till stor del gjort att vi slipper handknacka kommandon i switcharna. Dessvärre tar det ungefär lika lång tid och ibland längre tid att föra in det i systemet.

Telecombranschen har sina lockelser och vill du jobba med stora och komplexa nätverk och lära dig av intelligenta personer är det absolut här du ska vara!

Baksidor med telecombranchen är att företagen ofta är väldigt stora vilket medför att de saknar flexibilitet i sitt tanke- och arbetssätt. Bolaget har alltid gjort något på ett visst sätt och det har fungerat bra och därför vill de ogärna testa något nytt.

Något jag personligen tycker saknas hos de stora organisationer jag varit hos är förmågan att lyssna på sin egen personal och inte rusa blint mot det där målet som bestämdes på ett möte. Den dagen företag börjar lyssna samt involvera sin personal kommer de få en mycket bättre organisation och bättre beslut kommer att tas.

Söker du nya utmaningar?

Är du nätverkstekniker och söker en ny arbetsplats så kan jag varmt rekommendera DJV, vi är mer än bara ett företag, vi bryr oss om varandra, lyssnar på varandra och finns där för varandra, lite som en familj.

Har du några frågor om nätverk generellt sett specifikt så får du mer än gärna maila så svarar jag eller någon av mina kollegor så fort vi kan.

Hoppas vi hörs!

Kontakt