Under de kommande åren kommer arbetsmarknaden att förändras på många sätt. År 2020 kommer halva arbetsmarknaden att bestå av den generation som vi kallar för millenials, den mest utbildade och kanske mest krävande generationen någonsin. Under rätt förutsättningar kan de dock få ditt företag att lyfta och nå oanade höjder. Företag slåss om att rekrytera dessa unga talanger, men sliter även håret av sig för att få behålla dem. Vad är det som gör att talangerna lämnar ditt företag – och vad kan du göra gör att få dem att stanna?
Du kväver deras frihet
Millenials skiljer sig en del från tidigare generationer då frihet under ansvar är ledstjärnan. Låt dessa personer få bestämma själva när, hur och var leveransen ska ske – och våga lita på att de tar sitt ansvar. Det finns ett stort behov för denna generation att själva få bestämma vilka platser som de själva finner mest inspirerande att arbeta från, och vilken tid på dygnet de är mest effektiva.
Du vågar inte ge dem ansvar
Lita på att de levererar och låt bli att knacka Millenials på axeln. Släpp ditt kontrollbehov och lotsa och vägled istället när det efterfrågas. Plantera idéer, vattna på vägen och uppmuntra och ge dem tid för att utforma sin plan självständigt. Låt dem själva få planera och ansvara för vilket tillvägagångssätt som är mest effektivt och vilka resurser de vill involvera i sin lösning.
Du låter dem vänta
Tålamod är en egenskap som inte är deras främsta. Millenials är otåliga, engagerade och har tusen idéer om hur de kan förändra världen. Tvinga dem inte att vänta på sega beslutsvägar eller anpassa sig efter hierarkiskt ledarskap. Hitta vägar och bygg din organisation för att ta tillvara på deras iver och glöd.
Du har ingen plan
Millenials vet sitt eget värde. För att attrahera dem krävs en klar bild av vad de ska göra, och arbetsuppgifterna måste vara tillräckligt utmanande så att de inte tröttnar. Är du dåligt förberedd och oplanerad kan du lita på att de försvinner innan du hinner blinka. Det måste finnas en utvecklingsplan som är personligt anpassad och du måste förstå att millenials levererar som bäst när de befinner sig i en miljö med tydliga förväntningar. När man rekryterar denna generation måste man kunna hålla det man lovar.
Du ger ingen feedback
Millenials törstar efter att få bekräftelse på sina leveranser. Om du glömmer bort att följa upp, återkoppla och ge konstruktiv feedback så kommer du att tappa dem på vägen. Denna generation vill ständigt utvecklas, vill känna sig viktiga och drivs av känslan av att kunna göra en förändring på riktigt. Om du struntar i den löpande återkopplingen kommer de att uppleva att de står och stampar på samma ställe, och snabbt leta sig vidare till andra företag som får dem att utvecklas snabbare.
Verkar det vara mycket att tänka på? Lugn, vi har konsulter som kan hjälpa er att lägga upp en strategi och utbilda er inför kommande rekryteringar.